Wednesday 9 March 2016

Recensie: Meneer poot zoekt werk door Nathalie Slosse






Titel/Auteur: Meneer Poot zoekt werk door Nathalie Slosse en Rocio del Moral
Jaar gepubliceerd: 2014 door Abimo
Genre: kinderboek, prentenboek
Hoe heb ik dit boek verkregen: bibliotheek
Waarom las ik dit boek: omdat ik toekomstig lerares zal worden sprak mij dit zeer aan 
Rating: 3.5 van de 5 sterren'

Meneer Poot, Flappies papa, verliest plotseling zijn werk als graver. Hij is zo verdrietig dat hij Flappie zelfs niet meer achter de oren kriebelt. Hoe moet het verder met het gezin als papa geen wortels meer verdient? Kunnen Flappie en zijn beste vriend Snuiter ergens anders werk vinden voor meneer Poot?

Recensie
Het boek gaat over een familie konijnen. Op een dag komt papa konijn thuis en is hij een beetje sip, hij is zijn baan verloren. Dit vertelt hij aan zijn zoontje. Samen met mama konijn besluiten ze te reageren op zoekertjes om een nieuwe baan te vinden en aan het einde van het verhaal heeft hij eindelijk iets gevonden!

Dit boek was goed geschreven. De situatie komt ook in het echte leven voor en werd naar mijn mening zeer goed verwoord in dit prentenboek. Zelf heb ik dit prentenboek voorgelezen aan groep 1/2 en zag toch dat de leerlingen het een moeilijk boek vonden. Er staan voornamelijk begrippen in als CV en zoekertje, de kleuters begrepen er niet veel van. Na het uitgelegd te hebben snapten ze het nog steeds niet helemaal. Waarschijnlijk zijn ze net iets te jong voor dit boek. Wel was het een goed boek om bij na te denken. Wat als er gebeurt als je werkloos raakt? en hoe los je het op? Vooral dit was goed geschreven.

Wat mij het meest aansprak aan het boek was de manier waarop de afbeeldingen getekend waren. Dit vond ik zeer mooi gedaan. Een hele andere stijl dan anders!
Ik geef dit prentenboek een 3.5!

1 comment:

  1. Dag Claire,
    Ik ontdek net je recensie over mijn boek "Meneer Poot zoekt werk".
    Omdat ik het een beetje merkwaardig vond dat je problemen vermeldt met begrippen als CV, ben ik zelf opnieuw in het boek gaan bladeren, want het woord (of liever de afkorting) CV had ik toch niet gebruikt, dacht ik. En inderdaad, ik stel vast dat het een toevoeging is in de illustratie, het zat niet in mijn tekst... Maar goed, zelfs als ze het niet helemaal door hebben, vind ik het niet slecht dat ze die woorden toch al eens horen. Op de website van Talismanneke is trouwens extra materiaal om hen de nieuwe woordenschat bij te brengen: http://talismanneke.be/extra/#anchor-meneerpoot en als ze een ouder hebben die werkzoekend is, zullen de puzzelstukjes allemaal snel op hun plek vallen. Veel succes nog met je blog!

    ReplyDelete