Monday 25 April 2016

The YalFest 2016 disappointment...

You probably are wondering at the moment why I made this blogpost with this pretty harsh title. Well you're going to find out now!

Yesterday was YalFest 2016 in Utrecht (The Netherlands). This was a young adult literature festival organised by the Best of YA team. Of course I went there with pretty high expectations because the publisher who publishes like most of the young adult novels in our country organised this! 400 tickets were sold and oh yea.... those 400 people didn't go unnoticed.

When I arrived in Utrecht we walked to the Winkel van Sinkel, where the event would be held. Literally all 400 people showed up and waited outside. It was really lovely to talk to so many people with the same interests while standing in the line.

11:00 a.m, the doors opened and everyone rushed in! The first thing I noticed.. 400 people were going to this event and there barely were 200 chairs for the 1st activity. Conclusion: half of the people had to stand for 2 hours, during the author discussion talk. I however was very lucky to have a chair. The author talk started at 11:30. Everyone was so excited because the authors who came to this event were pretty big. All authors were seated on couches in front of the audience, and they had to answer questions about themselves and about the other authors. The questions however didn't came from the fans in the audience but were made by the Best of YA team.. The authors who were at the festival were: Ransom Riggs, Tahereh Mafi, Stephanie Perkins, Arwen Elys Dayton, Becky Albertalli, Tom Ellen & Lucy Ivison.





Then at 13:00 there was lunch which we could pick up upstairs. The lunch was okayish, however we only got milk to drink in the bag and actually many people don't like milk.. so they had nothing to drink. Also there were 2 sandwiches and an apple in the bag. They were okay. 

At 14:00 group 1 had their workshop and group 2 (Me!) had the photo moment with the authors. When I came back down the row was immense long but went really quickly. However, I kinda was sad to see you couldn't go on a picture with all authors seperately.. noooooo, all others were seated on the same couches and you had to sit in between them.. We weren't allowed to talk to the authors and also we weren't allowed to let a book signed. AKA there were no signings and also no contact with any of them... By the end of the photo moment there was half an hour of time left before the other group would come, so yay small talk to authors! but no.... the authors had quickly to go away to a special area and weren't allowed to have any interaction with fans.. like 0! I really really was sad because for this event I paid huge money and we couldn't even have our 'moment' with the authors...



At 15:30 groups were being switched, group 2 would get their workshop (me!) and group 1 had the photo moment.. I had workshop C, vlogging. Sanne from the youtube channel BooksAndQuills would do the workshop. We came into the room and guess what, after 10 mins of trying they came to the conclusion the wifi connection wasn't working and our workshop got cancelled... So yep, no vlogging workshop. Suddenly they sent in a Dutch authors who no one knew and he had to answer questions from us about himself or his book. This really was annoying because everyone came to listen to Sanne and not to this author. He was nice though and I did listen to the things he had to say, unlike many others I thought it to be interesting but not anything I had learned from him.

16:30, YalFest was over... You had a chance to stay till 17:00 to buy some stuff and talk to others they said but they already started cleaning everything at 16:30. They also placed everything back and all 'stands' who were there selling stuff closed and started packing. I thought to would have had a chance to buy some books or so but no that wasn't possible.

Conclusion to this all, I really really am disappointed on the way they handled this event. Every author was in Utrecht for 3 days, having spent time with the Best of YA team and publisher. Signed tons of books for them, had hours and hours of talking with everyone selected to be part of that team (like 20 people). But the team made sure none of the authors had time on the day itself to talk to fans or sign books. This really makes me angry because 400 people paid 40 euros (55 dollars) for almost nothing. We had to create the fun time ourselves with everyone around us because it certainly wasn't possible during the workshop or the author photo moment. 
Next year they will organise the event again, but after having had this experience I will not go again and also will tell about this bad experience.

I did however buy some goodies this day because I didn't want to go home empty handed! :)


As you can see I bought 6 pins related to books etc and also I bought a book related mug! :)

At the festival we also got a goodiebag with goodies and stickers in, on these stickers all authors wrote their autograph. I still am happy to have these, but an autograph in a book would have been a dream!



Hope you enjoyed the article! also, Did any of you go to YalFest and what's you opinion on it? :) I'd love to know!

3 comments:

  1. 1. Ten eerste waren 300 mensen beneden en 100 mensen moesten boven zitten.
    2. Niemand van het promoteams stelde een vraag tijdens de Q&A, dit deed alleen het publiek.
    3. Voor signeren of foto's met elke auteur was geen tijd voor, anders had je nog veel langer in de rij kunnen staan.
    4. De auteurs wilden zich niet mengen in de groep. 400 man die als een wilde op je afstormen? Ik geef ze groot gelijk dat ze na de foto's helemaal gesloopt waren en liever weg gingen. Dit was de keuze van de auteurs, niet van het team zelf. Daarbij hadden de meeste auteurs de afgelopen dagen een druk programma en moesten de meesten na Nederland door met hun tour.
    5. Sanne zal later nog een livestream houden voor de Yalfest-leden is mij verteld en de oplossing op Yalfest vond ik briljant, Buddy kan onwijs goed vertellen en ik hoorde van velen dat ze achteraf zijn boek hadden gekocht door wat hij vertelde.

    Dit was de allereerste keer dat Yalfest is georganiseerd. Tuurlijk zijn er op- of aanmerkingen, maar het was zeker geen teleurstelling. Deze negativiteit vind ik ook heel storend, zeker als je ziet hoeveel werk BlossomBooks en Best of YA ervoor hebben gedaan. Evenementen worden ook leuk als je er zelf iets van maakt. Ik vond het in ieder geval fantastisch en ik kijk enorm uit naar volgend jaar.

    ReplyDelete
  2. 1/2

    Ik moet je gelijk geven Claire.

    Ik had ontzettend uitgekeken naar dit evenement. Het kon me zelf niet schelen dat ik vroeg uit de veren moest en een 3.5 - 4 uur lange rit te gemoed ging. Het was namelijk een festival rondom literatuur, waar kon je nog meer van dromen? Maar bij aankomst ging het al goed mis in mijn opinie. Het was er ontzettend koud en behoorlijk krap voor het aantal volk dat er aanwezig was. Aan de rij te zien die al aanwezig was toen ik toekwam, kan ik mijzelf wel bij de middelste groep rekenen en ik had ontzettend veel moeite om een plaatsje te bemachtigen op de stoelen, ik wil niet weten wat de mensen achter mij moesten doen om het zich comfortabel te maken. Helemaal op het einde vond ik gelukkig nog een lege stoel, maar erg comfortabel was deze niet. De rij achter me zat helemaal in mijn rug gedrukt en ik kon met moeite mijn benen kwijt (en geloof me, ik heb geen lange benen). Achteraf gezien had ik mij beter ergens langs de kant staand gepositioneerd, want ik heb letterlijk alles gemist van het hele interview. Ik heb geen idee wie welke vragen beantwoorde, want je zag helemaal niks. Stom was dan ook nog eens dat boven op schermen het hele interview werd uitgezonden en ze beneden nog niet eens de moeite namen om de beamer te benuttigen.

    Het interview was dan nog eens bar slacht, want het YA-team vroeg allemaal spoiler gerelateerde vragen over de boeken die bij ons nog moesten uitkomen. Helemaal niet leuk voor de lezers dus. En als fan had je ook niet echt iets aan de vragenronde, want van het anderhalf, kregen wij maar 5 minuten de tijd om een vraag te stellen. En deze mocht dan nog niet eens gericht zijn aan alle auteurs, want dat nam toch echt wel te veel tijd in beslag. Ronduit zielig. Naast verveling rondom (want luisteren naar klank zonder beeld is niet echt spannend) stonk het nog eens enorm in de ruimte alsof er de avond voordien een bierfest werd gehouden op dezelfde plaats.

    Nou goed, ik liet me humeur hierdoor niet verpesten, want er volgende tenslotte nog een workshop en een ontmoeting met de auteurs. Maar eerst: eten!
    Een droge boterham met een muf schelletje ham en een sandwich met een sneetje kaas die dezelfde geur had als de ham en waarschijnlijk al van de dag voordien in de frigo lag. Niet bepaald de meeste appetijtelijke maaltijd. De melk was werkelijk het hoogtepunt voor mij (al kan dat niet voor iedereen gezegd worden, want ik hoorde van iemand dat veel Nederlanders allergisch zijn aan melk. Niet echt doordacht van het team dus).

    Ik had mij ingeschreven voor de workshop schrijven, omdat ik echt een noob ben in het doorzetten van een verhaal neerpennen en ik dus de basics van het vak zeker wou leren. Hahaha, grappig. Niet dus! De dame die de workshop gaf, was zeer vriendelijk en ze vertelde het heel goed, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik niks heb bijgeleerd. Ik had gehoopt om bepaalde tip and tricks bij te leren, maar ik had eerder het gevoel dat ik bevestiging kreeg op de feiten die ik zelf al kende. Jammer, want ik had er hoge verwachtingen van.

    Na de workshop werd er een kleine pauze ingelast voordat we de auteurs gingen ontmoeten. Het YA-team had enkele boekenleggers en poster neergelegd om gratis mee te nemen, maar die standjes waren al geplunderd door de mensen die eerst de auteurs hadden ontmoet en daarna pas een workshop konden volgen. Helemaal niet leuk voor degene die dus met de workshop bezig waren, want had ik had eerlijk gezegd ook graag een boeklegger van De Selectiereeks gehad en eentje van Hof van Doorns en Rozen, zeker omdat ze in Belgiƫ niet in de winkels hebben liggen. Ik ben van het idee dat iedereen er van moet kunnen profiteren en niet enkel de eerste in de rij of degene die er het meest kunnen meenemen. Verdeel dus je verzameling in twee groepen of leg ze er helemaal niet.


    ReplyDelete
  3. 2/2

    De ontmoeting met de auteurs was ook al een grote flop. Het was alsof we als vee naar een slachthuis werden gevoerd. Snel je rugzak afgeven, je op een zetel zetten, foto nemen, en rugzak terug aannemen. Je kon niet eens kiezen naast wie je zat, want alle auteurs zaten vast gebrand op hun plekje. Een dankjewel kon er ook met moeite af, want dan hield je de groep op. En nadat iedereen op de foto was geweest, was er nog 45 minuten over voordat het evenement uitliep en toen mochten we alsnog niet met de auteurs praten. Nee, het team nam nog enkele klikjes, praatte er nog 5 minuten mee en vervolgens werden ze terug in een gokje geduwd. Sorry hoor, maar voor 40 EUR had ik toch wel wat meer verwacht dan een familiefoto uit de jaren dertig (en die werd daar nog niet eens geprint!). Het is zelf zo erg dat ik mijn schaam in de plaats van de organisatie. Ze hadden evengoed 7 wassen beelden kunnen plaatsen waarbij wij een foto konden nemen. De mensen zijn speciaal tot hier gekomen voor ons, de fans, en je mag er niet eens mee communiceren. Wanneer ik naar de boekenbeurs ga, betaal ik maximaal 8 EUR en heb ik een ontzettend leuke namiddag met auteurs er op en er aan. Een handtekening in al mijn boeken, een gezellige gepersonaliseerde foto, een gesprek dat varieert in tijd afhankelijk van de drukte. En dan betaal je hier 40 EUR en krijg je zo goed als niks. Ik voel me echt belazerd en bestolen, want na een week hebben we nog steeds onze foto niet ontvangen.

    Met de crew valt dan ook totaal niet te praten, want elk puntje van kritiek wuiven zijn weg. Ik kan me heel goed inbeelden dat zij een geslaagde namiddag vonden, want wanneer ik achteraf hun eigen sociale media bekeek, hadden zij alles wat wij die dag ook hadden moeten hebben. Sorry maar mij zie je daar nooit meer terug. Sorry Yalfest, maar dit was een no go voor mij. Een beginnend evenement bevat altijd kinderziektes, maar hier ging meer mis dan enkel een kinderziekte.

    ~ Passerby

    ReplyDelete