Recensie: Meester Jaap houdt van iedereen! door Jacques Vriens

Titel/Auteur: Meester Jaap houdt van iedereen! door Jacques Vriens
Jaar gepubliceerd: 2006 door van Holkema en Warendorff
Genre: kinderboek
Hoe heb ik dit boek verkregen: bibliotheek
Waarom las ik dit boek: omdat ik toekomstig lerares zal worden sprak mij dit zeer aan
Rating: 3.5 van de 5 sterren

Meester Jaap krijgt een groep 5/6. Als de kinderen voor het eerst bij hem binnenstappen, kruipt groep 5 gauw bij elkaar en gaat groep 6 ook apart zitten. 'Dat wil ik niet' roept de meester en hij zet meteen de hele klas op zijn kop. En als de kinderen denken dat hun meester verliefd is op Myrthe, zegt hij: 'ik hou van jullie allemaal. De ene dag wat meer dan de andere, maar meestal wel'.
Meester jaap zorgt ervoor dat het gezellig is in zijn klas. Hij verzint grappige oplossingen als er problemen zijn, hij komt op voor kinderen die gepest worden en rijdt zelfs in een rolstoel.

Japie is af en toe een beetje gek vindt Quinten.
De anderen zijn het met hem eens, maar ze vinden hem ook keigaaf!

Recensie
Dit boek gaat over een meester, meester Jaap. Dit schooljaar krijgt hij een deelklas, groep 5/6. Dit idee vindt hij vreselijk en spreekt daarom af met de klas dat hij het woord deelklas niet meer horen wil. Dit jaar zijn ze de klas van meester Jaap. Iedere dag maakt de klas allerlei dingen mee en vindt iedereen de meester geweldig. Er zijn regels in de klas waardoor alle kinderen goed met elkaar omgaan. Ook als er nieuwe kinderen in de klas komen worden deze allemaal hartelijk verwelkomt.
Er gebeuren ook vaak grappige dingen in de klas, zoals meester jaap die crepe papier per ongeluk in de fik laat vliegen! :O Dit vinden de kinderen maar al te grappig.

Dit boek las ik voornamelijk omdat het onderwerp van een schoolmeester mij wel leuk leek. Het boek had leuke grapjes en vooral dat de situaties ook soms wel echt in een klas voorkomen.

Er waren ook wat minpunten, daarom heb ik het boek een 3.5 van de 5 sterren gegeven. Wat ik vooral hinderlijk vond waren de korte hoofdstukjes en de constant nieuwe verhaaltjes in het boek. Er was wel samenhang tussen de verhaaltjes maar toch ook weer niet. Het ging telkens over wat anders, een andere dag of een andere les en dat was soms wel wat frustrerend. Het boek op zich was ook wel wat kort wat eigenlijk wel wat langer had gemogen.

De schrijfstijl van Jacques Vriens vind ik wel heel leuk. Hij schrijft de situaties zo, dat kinderen er ook echt plezier aan beleven zo een boek te lezen. Vooral de kinderen in het boek waren echte schatten!